Sabtu, 11 Disember 2010

cerita teh manis dan kopi pekat likat

Dari mula aku diizin ibu untuk teguk air bergula.
Dari mula aku dibenar rasa bukan cuma air kosong semata.
Yang diteguk aku cuma teh manis.
Dari usia berapa juga aku lupa.
Tapi memang cuma teh manis.

Bertahun dengan teh manis buat aku terbiasa..
Berapa harus diletak gulanya.
Berapa suhu air yang harus diguna.
Berapa minit waktu rendamannya.
Semua aku cukup arif.
Semua aku cukup terbiasa.
Dan kebiasaan yang ini memang langsung tak aku rasa mahu diubah dimana.
Rasa diberi teh manis cukup sempurna.

Hinggalah,
Satu malam,
Tarikhnya aku lupa,
Diumur dua puluh tiga,
Aku terteguk kopi pekat likat.
Tanpa sengaja.
Sejak itu tiap deria rasa aku melaju cepat.
Tiap ruang rasional aku mula hilang wajar.
Rasanya tak sama seperti teh manis.

Aku ketagih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan