Khamis, 2 Disember 2010

Peristiwa pagi.

Aku pandang ke luar tingkap kaca. Ada renjis-renjis halus embun melekat di permukaannya. Pandangan aku kabur-kabur sedikit dihalang dek kaca berkabus. Hati aku bertulip merah, ditanam bidadari tadi malam.
Dari kejauhan, diluar tingkap kaca, aku agak jaraknya mungkin cuma beberapa ela, kelihatan seorang pemuda cina dengan beg sandang lusuh terkocoh-kocoh berlari.

Laju lariannya.

Lajunya seperti ada anjing gila bertaring tajam dengan liur menjejes sedang mengejar pemuda itu dari belakang. Pantasnya seperti dihambat ceti haram dengan parang semata mahu menagih hutang piutang. Cepatnya lagak ada kekasih yang sudah mati dan tiba-tiba hidup kembali semata untuk mengambil dia pergi sedang menunggu didepan. Laju, betul laju. Beg sandang lusuh yang terhuyung hayang dibiarkan, pemuda itu cuma lari semahu hati. Makin lama, pemuda itu makin mendekat dengan aku. Seperti yang dikejar dia ada dengan aku. Makin dekat, makin dekat, dekat.....

Tiba-tiba....

(Ting Tong Ting Tong)

Ah! Tak sempat.
Pintu komuter dah tertutup dulu.

Oh! Patutlah.
Hehe.

Kesian dia, lambat lagi pergi kerja.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan