Khamis, 11 November 2010

sungguh, ini yang paling aku tidak gemar.

Aku tak suka diaju soalan yang perlu aku balas dengan cakap bohong.
Sumpah tak suka.
Banyak dosa percuma aku dapat.
Tapi kalau tidak dibohong.
Kalau tak dilempar cerita reka.

Hati kau mengensut.
Hati kau luka.
Hati kau sakit.
Hati kau pedih.

Lukakan hati orang juga berdosa.
Sama saja.
Mungkin cuma gram dosanya yang beda.
Umpamanya, keluar dari mulut naga aku tercampak ke mulut buaya.
Sesuai ke?

Contohnya;

Tipah; “padan tak?”

Seraya menayang2 baju oren dengan selendang hijau pucuk pisang berbintik merah. Harus bagaimana aku membalas soalan yang cuma tiga sukukata itu bila Si Tipah sangat terkenal dengan sifat mudah berkecil hati yang maha kronik ini, yang mana dengan sekecil perkara yang aku buat juga mampu bikin Si Tipah membatu layak patung 10 hari.

Bagaimana?

Mahu berterus terang,
Gelakkan Si Tipah depan2, nanti aku hilang kawan.
Lalu terpaksa dibohongkan kenyataan.

Aku balas dengan nada paling perlahan: Padan.

Padan muka aku,
Dosa bertambah lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan